(Bild från China Car Times )
Jag läser i SvD Näringsliv att den kinesiska biltillverkaren Geely är på god väg att köpa Volvo Personvagnar. I läsarundersökningen på sajten är 70% av de som svarat negativa till en sådan utveckling. Det framgår förstås inte varför, men får man tro kommentarerna till artikeln handlar det om svenska nationella intressen, och att kineserna bara är ute efter tekniken och kommer att stänga fabrikerna i Sverige.
Läser samtidigt ett inlägg i China Car Times från den 13 augusti, där köpet redan framstår som snudd på ett ”done deal”.
Det är förstås inte helt osannolikt att köpet går igenom och Volvo blir ett kinesiskt företag. Att produktionen då gradvis flyttas till Kina är väl då inte heller helt osannolikt. Flera av kommentarerna till inlägget på China Car Times verkar dock mena att detta är slutet för Volvos goda renommé som en säker bil med hög kvalitet. Själv undrar jag om den risken är så stor. Geely är nog, förutom Volvos teknik, mest intresserade av att köpa ett starkt varumärke med gott rykte. Att börja tillverka sämre Volvobilar vore ju att förstöra det mödosamt uppbyggda varumärket. Och som en av kommentarerna på China Car Times-inlägget påpekar: Det är ju inte så att kineserna med flit bygger dåliga bilar, och att de därför automatiskt kommer att börja producera dåliga Volvobilar. Kinas bilindustri är i behov av bättre know-how och teknik, något som ett förvärv av Volvo skulle kunna ge dem.
Vad många i Sverige inte vet är att faktiskt redan finns kinesiska Volvo-bilar. Chang’an tillverkar sedan ett par år tillbaka Volvo (främst S40) på licens i Chongqing.
Jag läser i SvD Näringsliv att den kinesiska biltillverkaren Geely är på god väg att köpa Volvo Personvagnar. I läsarundersökningen på sajten är 70% av de som svarat negativa till en sådan utveckling. Det framgår förstås inte varför, men får man tro kommentarerna till artikeln handlar det om svenska nationella intressen, och att kineserna bara är ute efter tekniken och kommer att stänga fabrikerna i Sverige.
Läser samtidigt ett inlägg i China Car Times från den 13 augusti, där köpet redan framstår som snudd på ett ”done deal”.
Det är förstås inte helt osannolikt att köpet går igenom och Volvo blir ett kinesiskt företag. Att produktionen då gradvis flyttas till Kina är väl då inte heller helt osannolikt. Flera av kommentarerna till inlägget på China Car Times verkar dock mena att detta är slutet för Volvos goda renommé som en säker bil med hög kvalitet. Själv undrar jag om den risken är så stor. Geely är nog, förutom Volvos teknik, mest intresserade av att köpa ett starkt varumärke med gott rykte. Att börja tillverka sämre Volvobilar vore ju att förstöra det mödosamt uppbyggda varumärket. Och som en av kommentarerna på China Car Times-inlägget påpekar: Det är ju inte så att kineserna med flit bygger dåliga bilar, och att de därför automatiskt kommer att börja producera dåliga Volvobilar. Kinas bilindustri är i behov av bättre know-how och teknik, något som ett förvärv av Volvo skulle kunna ge dem.
Vad många i Sverige inte vet är att faktiskt redan finns kinesiska Volvo-bilar. Chang’an tillverkar sedan ett par år tillbaka Volvo (främst S40) på licens i Chongqing.
Rekommenderad läsning:
Tidigare inlägg här på Blå Lotus om Shanghais bilmässa och varumärkesförvirringen.
Silicon Hutongs inlägg från i mars i år om de problem som plågar bilbranschen i Kina, bland annat fragmentering och regionalisering: China's Auto Reform: One Foot on the Gas, One Foot On the Brake.
I dagens SvD menar Nils-Olof Ollevik att det inte är särskilt sannolikt att Volvo PV blir kinesiskt, och om så ändå blir fallet finns det tydligen skäl att tro att Volvos tillverkning blir kvar i Sverige:
SvaraRaderahttp://www.svd.se/naringsliv/nyheter/artikel_3490301.svd