onsdag 24 mars 2010

Världsutställningen okänd utanför Kina?

Bloggen Shanghai Scrap har ett intressant och tänkvärt inlägg om hur osynlig världsutställningen i Shanghai är i resten av världen:
About that lousy Expo 2010 billboard in Times Square.

Det ligger mycket i det som sägs om amerikaners ointresse för vad som sker i resten av världen, men en annan viktig bidragande orsak är förstås att USA som land haft mycket svårt att förhålla sig till deltagande i Expo:t. Det var länge oklart om det skulle bli någon amerikansk paviljong i Shanghai. Amerikanska kongressen har bestämt att skattebetalarnas pengar inte skall läggas på sådana evenemang. Och de flesta stora amerikanska företag har antingen varit upptagna med att rädda sig från finanskrisen, eller så hade de redan tecknat sponsorsavtal med Expo:t i sin helhet, och var därmed ointresserade av att finansiera den amerikanska paviljongen. Men nu verkar det som att det faktiskt blir en amerikansk närvaro i Shanghai, låt vara inte under optimala förutsättningar. Men det tycks som sagt amerikanerna tämligen omedvetna om (enligt den högst ovetenskapliga undersökningen som det refereras till i blogginlägget).

Men andemeningen är ju att Expo:t är ganska okänt utanför Kina, vilket gäller även Sverige. Världsutställningarna var det hetaste heta under Europas och USA:s guldålder från 1850-talet och i ungefär hundra år framåt. Idag betraktas de som en kuriositet från det förflutna. För Kina, som upplever samma guldålder nu, är världsutställningen en jättechans att visa upp sig för världen. Och man får förstås inte glömma att den kanske allra viktigaste målgruppen är kineserna, de skall få se att Kina kan stå värd för ett sådant jätteevenemang, och därigenom förstå hur bra deras land är. De får också se hur världens länder bär fram tribut till Kina genom sin närvaro på Expo:t. Det är det verkliga syftet.

Och de länder som vill fortsätta ha blomstrande affärsrelationer med Kina har inget annat val än att delta i Expo:t.

Sedan är det ju så, vilket kanske framförallt är poängen med inlägget på Shanghai Scrap, att arrangörerna valt en bristande kommunikationsstrategi om de vill väcka intresse i USA. Där har man mycket kvar att lära.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar