tisdag 12 januari 2010

Gott nytt år! – Xinnian kuaile!

Så här snart två veckor in på det nya året känns en nyårshälsning kanske lite senkommen. Men faktum är att det är först nu jag lyckats fixa mig en proxy som gör att jag kommer åt att blogga. Blogspot/blogger är ju, precis som många andra sajter som tillåter folk att uttrycka sina åsikter fritt, blockerad i Kina. Och det finns inga tecken på att dessa restriktioner (som kommit och gått under åren men i denna omgång har varit på plats sedan oroligheterna i Xinjiang i somras) kommer att lättas upp. De som inte nöjer sig med det kinesiska "intranätet" är alltså hänvisad till några av de lösningar som finns för att komma runt "the Great Firewall".

Det har varit mycket glest med inlägg här under hösten. Jag har tillbringat mycket tid i Sverige, och med saker som inte är i första hand relaterade till Kina och Shanghai och därför tyvärr negligerat bloggen.

Jag tror inte på nyårslöften, men jag har i alla fall en förhoppning inför 2010, nämligen att jag skall komma igång med inläggen här. Det är nämligen ett spännande år att vara i Shanghai. Den 1 maj invigs världsutställningen, som pågår fram till den sista oktober. Det blir sannolikt den största världsutställningen hittills, med en prognos på ca 70 miljoner besökare.

Jag hoppas kunna rapportera om förberedelserna här på bloggen, och när utställningen väl är öppen hoppas jag kunna presentera de mest spännande och intressanta paviljongerna och förmedla några av de intryck som jag tror att världsutställningen kommer bjuda på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar