lördag 23 maj 2009

Var vänlig använd skeden, korkade västerlänning!

Jag sitter på den koreanska restaurangen i den enorma nya terminalen på Beijings flygplats och har besällt in bibimbap, en typisk koreansk rätt där ingredienserna, köttfärs, grönsaker, och ris ligger prydligt arrangerat var och en för sig.


Glad i hågen ger jag mig i kast med den härliga och fräscha anrättningen med mina pinnar. Gott. Men det är lite märkligt att ingredienserna liksom ligger var och en för sig… Servitrisen kommer springande, viftande med armarna över huvudet för att stoppa mig. Under ivrigt fnittrande (vilket i Asien betyder att man är generad) rör hon med energiska rörelser ihop de välarrangerade ingredienserna i en enda röra. Efter säkert två minuters rörande (ackompanjerat av mitt ressällskaps halvkvävda skratt) är det tydligen klart. Jag får äta. Och det är gott. Förmodligen mycket godare än om man skulle ha ätit det på mitt korkade utlänningsvis.


Men allt är tydligen inte OK. Den asiatiske mannen två bord bort ser sig tvungen att ingripa. Han lutar sig fram, håller upp en sked, och harklar sig. ”Excuse me, sir. Please use the spoon.”



Kanske var han korean och kunde inte längre uthärda hur jag bar våld på hans hemlands nationalrätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar