tisdag 3 februari 2009

Kinas propagandamaskin sträcker ut sina tentakler – snart i en TV-apparat nära dig?

För alla världens stormakter (eller länder som tycker att de är/borde vara/kommer att bli stormakter) är det naturligt att skaffa sig vissa attribut, t.ex. hangarfartyg, kulturinstitut runtom i världen och världsomspännande nyhets-TV. Kina har redan sina Konfuciusinstitut (ett i Sverige, faktiskt), bygger på hangarfartygen och nu står man i begrepp att stärka sin roll i nyhetsflödet.

Den kinesiska regeringen har nyligen presenterat sina planer på att kraftigt öka sin närvaro på den internationella nyhetsscenen genom satsningar på engelskspråkiga tidnings- och TV-nyheter. Avsikten är alltså att ge världen Kinas syn på tillståndet i världen, och inte minst läget i Kina. Denna avsikt är inte svår att förstå. Det kommer kanske inte som en överraskning för någon att kinesiska makthavares bild av demokrati, mänskliga rättigheter, läget i Tibet och Taiwanfrågan skiljer sig från den bild som de flesta har utanför Kina.

Den kinesiska regeringen satsar runt 45 miljarder RMB (nästan 55 miljarder SEK) för att stärka det som, för en västerländsk publik något förvånande, kallas ”utrikes propaganda” (waixuan gongzuo). Satsningen inkluderar ett utökat utbud av olika program på engelska, en engelskspråkig TV-kanal inspirerad av al-Jazira, samt ökade medel till både nyhetsbyrån Xinhua och det statliga TV-bolaget CCTV. Det senare utökade sin icke-kinesiskspråkiga nyhetsförmedling inför OS, då den engelskspråkiga TV-kanalen CCTV9 fick sällskap av sändningar på franska och spanska. Senare i år väntas sändningar på ryska och arabiska påbörjas.

Den avgörande frågan är ju förstås, kommer den kinesiska statskontrollerade journalistiken verkligen kunna konkurrera med kanaler som CNN och BBC? Det är en sak att ha monopol på nyhetsförmedlingen i en stat där alla avvikande meningar censureras, och där befolkningen av språk- eller bekvämlighetsskäl väljer bort utländska media, och en helt annan att konkurrera på en global marknad där konsumenterna har tillgång till en mångfald av röster som kan förmedla en annan bild.

Eller som det så väl sammanfattas på Kinabloggen Zhongnanhai:

The problem isn't lack of TV channels or media outlets that present China's case to foreigners, it's the lack of any media outlets that present China's case well [……] any mainland Chinese run media outlet will be taken less seriously as long as general media controls are in place.

Läs gärna denna intressanta artikel i frågan, skriven av Nicholas Bequelin från Human Rights Watch. Särskilt intressant är det att se vilka olika budskap Xinhua och CCTV har för utländska och kinesiska betraktare när det gäller den egna rollen i propagandaförmedlingen.

Och är man intresserad av satsningen i ett större sammanhang rekommenderas den erfarne Kinakännaren Willy Wo-Lap Lams artikel i Asia Times, som bl.a. visar att det finns röster inom Kina som vill se förändringar i kinesisk nyhetsförmedling:

Doubts have also been raised by Chinese intellectuals about the quality - and integrity - of state media including CCTV. Earlier this month, 22 writers and lawyers started a Internet-based movement asking Chinese nationwide to stop watching the station. The campaign, entitled "Say no to CCTV, say no to brainwashing," accused its news programs of "focusing only on bright side" while reporting on domestic affairs, and doing the opposite about events in foreign nations.

Hela denna ambitiösa satsning att nå ut med sitt eget budskap skall förstås i ett sammanhang där Kina söker att stärka sin ”mjuka makt” och attraktionskraft i världen. Något som det finns anledning att återkomma till framöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar