måndag 30 mars 2009

Swoosh!

Alla har nog sett den – Nikes logga som ser ut lite som ett snett leende. Den kallas för ”the swoosh”, och ska väl symbolisera sportighet, rörelse och dynamik; värden som Nike vill förknippas med. Nike är mycket populärt här i Kina, och här säljs förmodligen tonvis med både äkta och falska Nike-produkter varje år. Men eftersom den kinesiska konfektionsmarknaden ännu inte riktigt kommit dithän att man kan skapa egna, originella varumärken har det förstått uppstått ett antal inhemska varianter av Nike, som vill kapitalisera på Nikes starka varumärke. Och de har förstås sina egna tolkningar av swoosh-loggan.

Häromdagen promenerade jag nerför huvudgatan i Xi’an, och kunde inte låta bli att dokumentera swoosh-paraden.
Den mest kända Nike-efteraparen är Li-Ning, som är det närmaste man kan komma ett starkt kinesiskt sportklädesvarumärke. I samband med OS i Beijing introducerades märket för en internationell publik (grundaren, den kinesiske gymnasten Li Ning var den som tände den olympiska elden under OS-öppningsceremonin) och märket har numera en rad internationella sponsorsavtal, bl.a sponsrade man den svenska OS-truppen med kläder.

Men Kina vore ju inte Kina om inte Li-Ning också fått sina egna efterapare…


Här har vi "Anta", som valt samma typsnitt som Nike när de presenterar sin tolkning av "swooshen". Nedan ser man att de dessutom valt en strategisk placering av en av sina butiker.


Här har vi en alternativ tolkning av Antas swoosh, från ett märke vars namn inte gick att uppfatta.


Och här har vi "Erke", som har valt en swoosh som ser lite ut som...ja, vadå? Kanske en mycket futuristisk elgittar från åttiotalet?


Och sist men inte minst en lokal variant där man kompletterat swooshen med en liten prick.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar